Elcyklar skapades för att fungera som ett alternativt transportmedel. Deras uppfinning innebar att när du inte känner för att använda bilar kan du välja elcyklar. Andra gånger kan du använda dig av en elcykel för att du vill ha kul att cykla. Professionella cyklister använder sig också av elcyklar i sina tävlingar.
Om du någonsin har suttit på eller åkt på en elcykel vet du att känslan är verklig. Den gör det inte bara möjligt för dig att trampa energiskt, utan cykeln bygger också upp acceleration kraftfullt. Även om detta är en rolig del har det också varit elcyklarnas dåliga sida. Detta beror på att den kraftiga accelerationen gör att cykeln kan köra fortare än 25 km/h, vilket är den lagliga gränsen för denna typ av cyklar.
Professionella cyklister är en stor del av befolkningen som känner sig oroade över denna gräns. Detta beror på att de använder sina cyklar inte bara för tävlingar utan även för träning. Man kan föreställa sig hur det kommer att kännas att ha sin cykel som snubblar av när man träffar kärnan i träningen, helt enkelt för att cykeln har nått sin gräns. Även de som använder sig av elcyklar enbart för fritidens skull njuter inte av gränsen. Ingen gör det, vi vill alla gå obegränsat. Det är därför som frågor har väckts om att ta bort hastighetsgränsen på en elcykel.
När en elcykel når denna hastighet stängs allt det roliga, saften och ivern att cykla av eftersom cykeln vägrar att fortsätta accelerera. För många människor som älskar elcyklar är denna hastighetsgräns otillräcklig. Den hindrar dem inte bara från att få den fulla upplevelsen av elcykeln, utan begränsar också det roliga. Denna otillräckliga hastighetsbegränsning har därför varit ett bekymmer, men den bör inte störa dig alltför mycket.
Att trimma en elcykel är inte en omöjlig uppgift som inte kan genomföras. Om du är intresserad av att ta bort hastighetsbegränsningen på en elcykel bör du arbeta för att förstå den grundläggande principen för trimning.
Vad Betyder Det Att Trimma En Elcykel?
Att trimma en elcykel innebär att ta bort gränsen för trampstödet. Detta frigör all elektrisk kraft från motorn, så att fordonet går snabbare än tidigare. En "normal" elcykel som levereras i enlighet med den nuvarande förordningen är utrustad med en motor på 250 watt och assisterar dig upp till 25 km/h. Denna gräns beror inte på själva motorn utan på tillverkarens fläns som är integrerad i motorn.
Så här fungerar trimningen i praktiken:
En sensor placeras på ramen symmetriskt till en magnet som placeras på en av bakhjulets ekrar. Denna anordning mäter frekvensen av magnetens cirkulation på samma nivå som sensorn och överför den till styrenheten.
Kontrollenheten tar emot uppgifterna och jämför dem med den information som finns lagrad i systemet, nämligen hjulets omkrets och 25 km/h-gränsen. På så sätt kan han veta vilken hastighet som cykeln håller och automatiskt stänga av assistansen när gränsen på 25 km/tim nås.
Får Man Trimma En Elcykel i Sverige?
Bestämmelser och regler kring elcyklar bestäms av Transportstyrelsen, vilket i sin tur följer de förordningar som EU har släppt.
Lagstiftningen i Europa skiljer mellan två kategorier av elcyklar beroende på deras ursprungliga maxhastighet:
- Speedbikes som har en maxhastighet på 45 km/h eller mer, och som därför normalt inte kräver någon inställning. Dessa högdrivna cyklar likställs juridiskt med mopeder och kan köras på allmänna vägar. Men de omfattas helt och hållet av vägtrafiklagen och har alla villkor som gäller för användning av denna typ av fordon: hjälm, körkort, registrering, innehav av en giltig försäkring för tvåhjulingar.
- Elcyklar upp till 25 km/h som kan trimmas kallas "godkända" och betraktas inte som mopeder. Eftersom de måste ha en motor på högst 250 W betraktas de juridiskt sett som klassiska cyklar utan motor. De kan också cirkulera på allmänna vägar utan villkor. Men för denna klass är alla ändringar som görs (senare) av motorn eller assistanssystemet olagliga. Detta leder till att godkännandet återkallas och därmed till att den förbjuds från trafik. När dessa cyklar väl är trimmade får de endast tillträde till ett privat eller särskilt avsett område, till exempel en mountainbikebana i ett inhägnat område.
Om du bestämmer dig för att trimma din godkända elcykel och köra i en offentlig miljö måste du räkna med sanktioner om myndigheterna får reda på det. Det kommer naturligtvis att vara svårt för poliserna att skilja en godkänd elcykel från en som inte är det. Med det sagt, bortsett från fartkameror kommer en olycka att belysa allting.
Men varför trimma sin elcykel? Då och då behöver göra en snabbare resa (för att undvika att komma för sent till jobbet eller ett möte), för att din väg är full av backar och du behöver mer kraft, eller helt enkelt för nöjet att köra fort på två hjul !
Vad Händer När Vi Trimmar En Elcykel?
Trimning pressar inte en motor till sina gränser. Det är snarare klämningen som begränsar motorns "naturliga" kapacitet. I grund och botten handlar tuning om att justera det elektriska assistanssystemet så att motorn går "normalt". För detta finns det flera processer :
Trimning sker genom att "lura" den elektroniska styrenheten genom att förse den med förvrängda data. Efter modifieringen kommer motorn att leverera assistanskraft över 25 km/h. Styrenheten kommer att registrera en annan hastighetsnivå, en siffra som inte överskrider den lagstadgade tröskeln. Den visade hastigheten är inte längre korrekt utan är hälften av den faktiska hastigheten.
Flänsen är helt borttagen. Alla indikatorer är tillförlitliga och verkliga, hastigheten med assistans begränsas endast av den maximala effekt som motorn kan leverera.
Det bör dock noteras att inställningen tekniskt sett kan variera från en motor till en annan. Den operation som ska utföras på en elcykel kanske inte fungerar för en annan. Det är därför viktigt att ta reda på vad du har för motor för att kunna välja rätt inställningsteknik.
Om du väljer ett trimmkit kommer du att se att det var nödvändigt att utveckla ett kit för varje motormodell. Vissa motorer är svårare, till och med omöjliga att trimma, som de flesta navsystem. De system som du lätt kan anpassa är de med pedalmotorer. Dessa inkluderar Bosch-, Brose-, Bafang-, Yamaha-motorer, 36V Panasonic-centralmotorer osv. Hur som helst finns det många alternativ på marknaden för att låsa upp din cykel, så nästan alla elcykelmodeller kan modifieras.
Hur är det med motoreffekten?
Motoreffekten förblir oförändrad. Om du har en motor på 250 watt (36 volt, 7 ampere) kommer din motor alltid att leverera samma effekt och vridmoment när den väl är inställd, även om den går över 25 km/h. Det är batteriet som påverkas mer.
Bör batteriet bytas ut ?
Ja, det är faktiskt en annan avgörande faktor när det gäller att trimma elcyklar. Att njuta av tramphjälp i höga hastigheter kräver lika mycket kraft, och därmed också mer elektrisk energi. Autonomin hos ditt ursprungliga batteri kommer att minska inför nya krav från motorn. Kort sagt, genom att utnyttja mer av motorns kraft använder du mer av den energi som finns lagrad i batteriet.
Detta innebär att du med ditt batteri kan använda din motor kontinuerligt i 1 timme. Jämfört med en cykel med fläns är du inte alltid assisterad (högst 25 km/h), så du kan cykla längre. Detta påminner oss om att batteriets livslängd alltid beror på hur vi använder det. Ett bra pedalslag tillsammans med en lätt motorassistans vid 35 km/tim gör att du kan köra längre än i stan vid 15 km/tim eller om du ägnar din tid åt att göra stoppstarter, assisterad för att blockera.
Hur Vi Trimmar En Elcykel
Okej, nu när vi vet allt vi behöver veta om lagar och vad som faktiskt händer med vår elcykel när vi trimmar den kan vi ta en närmare titt på vilka alternativ du har om du vill trimma din elcykel.
Det finns många olika sätt du kan trimma din elcykel på, men i slutändan finns det egentligen bara två huvudsakliga alternativ för dig som vill bli av med hastighetsgränsen.
- Den manuella metoden
- Användning av trimmkit för elcyklar
Dessa två metoder används för att ta bort begränsningen på din elcykel. Om du vill avreglera din cykel måste du förstå att du är ensam ansvarig för de konsekvenser som följer av avregleringen. Detta är en av de saker som måste vägleda dig innan du överväger att avreglera din cykel.
Den Manuella Metoden
Den praktiska metoden fungerar bara om din elcykel tillåter det. Eftersom den är mekanisk förklaras den ofta på olika sätt av olika experter. Men kärnan i den här metoden är sensorn. Sensorn är den enhet som läser av cykelns beteende och översätter det till datorenheten eller styrenheten. Därefter bestämmer styrenheten hur mycket hjälp som måste ges av motorn.
Om du använder den praktiska metoden är allt du behöver göra att ändra hur sensorn överför till styrenheten. De två mätelement som ska beaktas här är sensorn och magneten. Medan sensorn är placerad på rambasen är en magnet placerad på bakhjulet. Det som kommer i fråga när man beräknar cykelns hastighet är främst hjulets omkrets.
Detta beror på att ju större hjulet är, desto snabbare rör sig cykeln. Genom att flytta den magnetiska anordningen från hjulet till ett annat element kan man ändra antalet varv som magneten gör. För att uttrycka det enkelt: Om det måste vara en lägre frekvens som ska märkas av styrenheten måste anordningen flyttas till en annan plats.
När detta är gjort kommer controllern att börja ta emot en lägre hastighetsfrekvens vilket kommer att se till att hastighetsbegränsningen inte utlöses. När du använder den här metoden behöver du inte demontera hela elsystemet. Du skulle behöva en tejp eller något hållbart material. Följ dessa enkla steg för att använda den praktiska metoden:
- Börja med att ta fram sensorn och magneten eller flytta dem helt enkelt.
- Leta upp ett pedalfäste på din cykel och fäst sedan magneten på det.
- Följ upp detta genom att flytta sensorn och vrida den så att den vetter mot magneten och boom! Du är framme.
Denna praktiska metod har i allmänhet setts som den bästa handmetoden. Den andra metoden som finns är ganska teknisk och kan kosta dig en hel del. Detta beror på att den innebär att man måste klippa av trådar och du kanske inte är säker på vilken tråd du ska klippa. Så om du är en händig person ska du företrädesvis använda ovanstående metod.
Användning Av Trimmkit För Elcyklar
Med tiden har cyklister, cyklister och entusiaster klagat på 25 km/h-gränsen som ett hinder för den fulla upplevelsen av cykling. Som ett resultat av denna växande oro när det gäller att ta bort hastighetsgränsen för en elcykel har vissa tillverkare tagit upp det till övervägande. Istället för att använda metoder som kan visa sig vara misslyckade har de tagit fram elcykelsatser som hjälper till att avreglera en elcykel.
Verktygssatserna styrs, precis som den praktiska metoden, också av samma princip om att manipulera hastighetshastigheten och förvränga hastighetsdata. Som ett resultat av hur praktiska de är är det dock ofta möjligt och lättare att återgå till standardläget om du skulle vilja avbryta begränsningen. Dessa kit kategoriseras i två - de som behöver demonteras och de som inte behöver demonteras. De finns till salu på olika plattformar och deras installation är alltid enkel.
Annan Optimering Du Kan Göra För Att Trimma Din Elcykel
En viktig punkt som diskuteras lite i de ämnen som rör avstängning av en elcykel är möjligheten att optimera mekanismen för att göra avstängningen tillförlitlig. Konsekvenserna av en ökning av cykelns effekt varierar också beroende på materialnivån. Lika mycket som batteriet slits kommer delar av fordonet också att bli mer slitna än någonsin. Här är en liten lista över ändringar att göra för att undvika dessa olägenheter :
- Välj ett stort vevstaket (kedjeset): Genom att trimma din elcykel kommer du att gå snabbare och därför kommer din trampkadens att vara högre. En vevstak med större diameter (med fler tänder) kommer därför att vara mer behaglig i hög hastighet. Den kommer också att slitas mindre snabbt.
- Öka kedjans storlek: Anpassning krävs efter ändring av kedjehjulet.
- Se över gaffelns struktur: Ett av de största problemen som kan uppstå efter en avmattning är att gaffeln slits i förtid. Denna del är nämligen mer belastad när cykeln ofta körs i hög hastighet.
- Justera däcktrycket genom att öka det något.
Nackdelar & Konsekvenser Av Att Trimma En Elcykel
Rättsliga risker:
En avtrimmad cykel betraktas som en moped och måste följa reglerna för mopeder, inklusive att bära hjälm, teckna försäkring och skaffa ett cykelkörkort. Att köra i en privat eller väl övervakad idrottsmiljö innebär inga problem, men när man kör på offentliga platser är det tillrådligt att stänga av tuning-systemet (vissa cyklar har en knapp för detta) för att undvika böter vid kontroll.
Säkerhet:
Tekniska ändringar av en trimmad elcykel kan vara omfattande. Så länge man tar rätt försiktighet och kör försiktigt kan man njuta av trimmen med sinnesfrid. Risken för olyckor ökar dock vid höga hastigheter.
Garanti:
Tuning av en elcykel upphäver tillverkarens garanti. Återförsäljare kan upptäcka även mindre ändringar av trimmen , och det finns bara en tillverkare (EVO) som erbjuder inhemsk tuning i sitt 36 V- och 48 V BH-sortiment med en garanti att garantin förblir intakt så länge som andra trimmkit inte används.
Försäkring:
Även om det inte är obligatoriskt är det möjligt att försäkra en elcykel med tanke på dess kostnad. Om den tunas kan dock försäkringsskyddet ogiltigförklaras om en olycka inträffar.
Sammanfattningsvis Om Att Trimma Sin Elcykel
Att trimma din elcykel har sina för- och nackdelar. Det ökar cykelns hastighet utöver tillverkarens gräns, men det innebär också vissa risker, t.ex. rättsliga åtgärder, säkerhetsproblem och ogiltig garanti om det inte görs på rätt sätt. Innan du tar steget att göra det, se till att överväga alla möjliga konsekvenser som följer med det och se till att att du gör det på ett säkert och lagligt sätt. Se också till att dubbelkolla med försäkringsbolagen om du vill försäkra din trimmade elcykel. Om du gör det kan du slippa en hel del problem om en olycklig olycka skulle inträffa. Lycka till!