• Hem
  • /
  • Blogg
  • /
  • Elcykel
  • /
  • Bästa Elcykelmotor: Allt Du Behöver Veta Om Motorer Till Elcyklar

Bästa Elcykelmotor: Allt Du Behöver Veta Om Motorer Till Elcyklar

motor elcykel elcykelkortet

En elcykel skulle inte vara en elcykel utan motor och batteri. Det finns en rad olika motorsystem från olika märken, som alla hjälper dig att njuta av fördelarna med att cykla på en elcykel.

Medan det finns några stora märken för elcykelmotorer som dominerar marknaden, till exempel Bosch och Shimano, finns det också ett antal mindre nya märken som vinner mark och marknadsandelar.

Många cykeltillverkare blandar och matchar motorer från olika märken i sitt sortiment. Canyon använder till exempel motorer från Shimano Steps, Bosch och Fazua i sitt sortiment av elcyklar, beroende på vad cykeln kräver.

Varje motor tenderar att väljas ut på grund av sina prestandaegenskaper och hur väl den passar för den avsedda användningen av varje elcykelmodell.

Innan du gör det kanske du vill läsa vår fördjupade nybörjarguide, där vi svarar på frågan vad är en elcykel?

Motor Till Elcykel - Monteringsalternativ

De allra flesta elcyklar har sin motor i ett av tre olika lägen.

Frammonterade Motorer - Motorer med framnav tenderar att vara förbehållna elcyklar som är utformade för pendling, t.ex. elhybrider och hopfällbara elcyklar. De är också vanliga på billiga elcyklar. Många konverteringssatser för elcyklar använder också motorer med framnav.

Mittmonterade Motorer - Elcyklar med mittmotor har sin motor i det område där bottenstället vanligtvis finns. Dessa finns i alla olika typer av elcyklar. De fungerar särskilt bra för elektriska mountainbikes eftersom vikten ligger centralt och lågt.

mittmonterad motor elcykel

Bakmonterade Motorer - Bakmonterade motorer finns vanligtvis på hybrider och några av de bästa elcyklarna. Bakre motorer ser mycket eleganta ut och vid en första anblick är det ofta svårt att se att cykeln de är monterade på är en elcykel.

bakmonterad motor elcykel

Batteriets Placering

Batterierna kan monteras ovanpå nedre röret eller längs framsidan av sätesröret.

Interna batterier som är inbyggda i underredet och som antingen är avtagbara eller fasta på plats är också ett populärt alternativ, särskilt på mountainbikes.

Vissa hybridcyklar och stadscyklar har ofta batteriet monterat under bagagehållaren.

Ett avtagbart batteri har fördelen att du kan ta med det inomhus för att ladda det, medan du annars behöver ett eluttag nära cykeln för att ladda det. Å andra sidan kan ett icke avtagbart batteri se snyggare ut, är bättre skyddat och mindre stöldbegärligt.

Motorers Kraft Och Vridmoment

Elcykelmotorer kännetecknas av effekt och vridmoment. Effekten mäts vanligtvis i watt och i de flesta länder begränsar lagen en motors kontinuerliga effekt till 250 watt. Många motorer kan dock leverera högre toppeffekt under korta perioder.

Vridmomentet, som mäts i Newtonmeter (Nm), är ett viktigare prestandamått. Det bestämmer den vridkraft som motorn genererar. Högre vridmoment är viktigt för elektriska mountainbikes för att klara av hinder och branta lutningar.

Högklassiga elektriska mountainbikes och lastelcyklar har vanligtvis motorer med högre vridmoment, medan elektriska grus- eller landsvägscyklar kanske inte kräver lika mycket kraft och kan ha motorer med lägre vridmoment för en mer naturlig körupplevelse.

Assistans & Display

Elcykelmotorer levereras vanligtvis med en styrenhet för att ställa in önskad assistansnivå. Det finns vanligtvis 3-5 assistansnivåer som ger mer kraft och möjlighet att cykla utan assistans, vilket är bra för konditionen.

Den assistansnivå du väljer påverkar batteritiden, så det är en bra idé att använda mer assistans när du möter hinder eller åker med stopp och körning, och att sänka den på lättare terräng.

Vissa system erbjuder ett "boost"- eller "turboläge" som ger extra kraft utöver 250 watt för snabba starter eller branta klättringar. Kontrollen sitter vanligtvis på styret eller är integrerad i toppröret och kan bestå av allt från en skärm som visar olika statistiska uppgifter, inklusive navigering, till en enkel knapp och en LED-display för batteri- och assistansnivåer.

De flesta elektriska cykelmotorsystem levereras med en tillhörande app för övervakning av status och batteritid. Med vissa appar kan du ändra inställningar och till och med använda din smartphone som styrenhet för cykeln. Dessa appar tillhandahåller ofta navigering, körstatistik och andra data.

Mittmotorer På Elcyklar - En Närmare Titt

De viktigaste märkena av elmotorer som använder sig av mittmotorer är Bosch, Shimano Steps och Cresent.

Bosch Motorer Till Elcyklar - Överblick

Bosch erbjuder sex mittmonterade enheter, varav vissa har både nav- och kedjeväxlar. Alla är begränsade till 25 km/h för användning i Storbritannien, EU och Australien, med undantag för Performance Line Speed-enheten som kan nå upp till 45 km/h på speed pedelec-cyklar. Varje motor har fyra assistansnivåer som sträcker sig från 40 Nm på Active Line-enheterna upp till 85 Nm på den kraftfulla Performance Line CX - perfekt för elektriska mountainbikes och gruscyklar. Vikterna varierar mellan 2,9 kg och 3,2 kg.

Bosch PowerPack-batterier är utformade för extern montering på nedre röret eller under ett bakre rack, medan deras PowerTube-batterier passar inuti ramen. Möjligheten att lägga till ett andra batteri gör det möjligt för användarna att öka räckvidden ytterligare. Sex styrningsalternativ har LED-displayer och kan monteras antingen på styret eller integreras i toppröret. Dessutom erbjuder Boschs Flow-app ytterligare funktioner som gör det möjligt för användarna att styra och övervaka sin motor via en smartphone.

Shimano MotorerTill Elcyklar - Överblick

Shimano har skräddarsytt sitt Steps-motorsystem för ett brett utbud av cyklar, inklusive stadscyklar, MTB-cyklar, e-roadcyklar och e-gravelcyklar. Med fem motorer att välja mellan kan cyklister hitta en som passar deras körstil bäst.

E7000-motorn och de senaste EP6- och EP8-motorerna är utformade med mountainbikecyklister i åtanke och erbjuder ett högt vridmoment på upp till 85 Nm tillsammans med batterier med stor kapacitet på upp till 630 Wh. Dessa kan monteras på nedre röret eller internt i ramen. För förbättrad ergonomi och 20 % större räckvidd har den nya EP801-motorn (EP8) en smalare Q-faktor än tidigare modeller, samtidigt som den matchar kraften i Boschs Performance Line CX med högsta effekt.

För dem som har en snävare budget ger Shimanos EP6-motor liknande prestanda till en lägre kostnad men med något högre vikt. Både EP6- och EP8-modellerna har automatisk växling när de används med en elektronisk gruppset plus möjliggör växling utan att trampa.

Samtidigt är E6100-motorn speciellt utformad för hybridcyklar med en vikt på 2,8 kg och ett vridmoment på 60 Nm. Automatisk växling möjliggörs när den används tillsammans med en Di2-grupp. En mängd olika batteristorlekar mellan 418Wh och 630Wh erbjuder extern montering av bagagehållare för bekvämlighet samt interna eller externa monteringsalternativ för ramar.

Yamaha Motorer Till Elcykel - Överblick

Yamaha är en ledande tillverkare av elmotorer för cyklar, med Giant och Haibike som stora användare. Med PW-X3-motorn, som är skräddarsydd för eMTB:s, varierar vridmomentet från 85 Nm till 50 Nm för PW-serien CE. PW-X2 med 45 km/h har en imponerande maximal effekt på 500 watt.

Yamahas batterier finns i olika kapaciteter på 400Wh till 600Wh och kan monteras både internt och externt.

Tre olika styrningsalternativ finns tillgängliga, alla utrustade med en stapelmonterad display. Två har till och med en separat fjärrkontroll monterad på baren som gör det lättare att komma åt nära styrets handtag under körning.

Cresent Motorer Till Elcykel - Överblick

Cycleurope, företaget bakom Crescent och Monark, har erbjudit sitt Egoing e-cykelsystem sedan 2017.

Crescent e-cyklar tillverkas i Varberg sedan 2016 och ger kunderna ett tilltalande patriotiskt alternativ. Trots att de har ett partnerskap med Bafang innehåller mycket av Egoing-systemet delar från Bafang, vilket kanske inte är uppenbart för vissa kunder.

Egoing-systemet finns i tre versioner; en framhjulsmotor som ger 38 Nm vridmoment och som passar för 3-7-växlade elcyklar, en bakhjulsmotor med 45 Nm vridmoment som är optimerad för 24-växlade sportiga cyklar och en kraftfull mellanmotor som ger 80 Nm och som passar både för stadscyklar och hybrider.

John Steen

John Steen började cykla för över 25 år sedan, och har inte slutat med det sedan dess. Länge har han varit intresserad av klassiska cyklar, men när elcyklar blev allt mer populärt för några år sedan har John fokuserat på det.

Gillade Du Vad Du Läste?

Här har du fler bra inlägg:

Bästa Elcykel Med Mittmotor (2024): Bäst i Test
Bästa Cykelkorg Till Elcykel (2024): Bäst i Test
Bästa Elcykel (2024): Bäst i Test