Merida eBig Tour 400 EQ – Recension

Merida eBig Tour 400 EQ recension elcykelkortet

Elcyklar har blivit mycket populära, inte bara för att cykling ökar i popularitet, utan också för att det är lättare att öppna upp en rad möjligheter och upplevelser med hjälp av elkraft ombord.

Cyklar är oerhört varierande, och många är anpassade till särskilda typer av cykling. Det gäller lika mycket för elcyklar som för konventionella cyklar.

Merida eBig Tour 400 EQ är en grym elcykel som är med i två test:

  1. Elcykel - Bäst i Test
  2. Mountainbike Elcykel - Bäst i Test

Summerad Recension

Merida eBig Tour 400 EQ är en hybridcykel som kombinerar funktioner från en mountainbike och en stadscykel. Cykelns design är baserad på Meridas eBig Nine mountainbike, men med en brantare vinkel på toppröret för ett mer aerodynamiskt utseende. Cykeln väger strax under 25 kg och batteriet är placerat i det nedre röret för att upprätthålla balansen.

Cykeln känns solid, med en systemvikt på 140 kg (inklusive cykel, förare och last) vilket ger gott om utrymme för att bära campingutrustning på övernattningsresor. Det bakre MIK HD-stället är stabilt, med stora stänkskydd i metall för att minimera stänk på både fram- och bakhjul. Cykeln levereras med integrerade Abus-hjulspärrar och Lezyne-strålkastare fram och Spanninga-strålkastare bak.

Merida eBig Tour 400 EQ är utrustad med Shimano Steps-systemet, med ett 630Wh-batteri integrerat i det nedre röret och en Shimano EP8-motor integrerad i ramen där bottenstället normalt skulle vara placerat. EP8 är Shimanos mest kraftfulla motor, som minskar vikten och ökar vridmomentet jämfört med tidigare motorer.

Elcykeln ger en jämn och sömlös prestanda, med fem nivåer av stöd att välja mellan. Shimano Steps-systemet möjliggör också en komplett uppsättning växlar. Cykeln levereras med en Shimano-kontrollenhet på styret som styr batteriet. Aluminiumramen är snyggt färdigställd med internt ledda kablar för att hålla det hela snyggt.

Sammanfattningsvis är Merida eBig Tour 400 EQ en väldesignad och konstruerad cykel som ger en solid och bekväm körning. Den är perfekt för både mountainbike och stadscykling, och den elektriska assistansen gör att det blir en trevlig och lättsam körning. Cykelns design är elegant, med batteriet och motorn integrerade sömlöst i ramen. Cykeln är välutrustad med funktioner som integrerade lampor och hjullås, och det bakre cykelstället är stabilt och kan hantera en betydande last. Sammantaget är Merida eBig Tour 400 EQ en starkt rekommenderad cykel för dem som letar efter en mångsidig och pålitlig elcykel.

Merida eBig Tour 400 EQ recension 1

För- & Nackdelar

FÖRDELAR:

  • Hållbar och högkvalitativ konstruktion
  • Stora, greppvänliga hjul
  • Bekväm att cykla på
  • Bra och starka växlar
  • Rammonterad kraftig Shimano-motor
  • NACKDELAR:

  • Stor och tung modell i jämförelse med många andra modeller på marknaden
  • Laddningsporten kan vara lite jobbig att komma åt
  • Elektriska Specifikationer & Funktioner

    • Batteri: 36V, (630Wh)
    • Maxhastighet: 25 km/h
    • Motor: 250w
    • Räckvidd: 60-100 km
    • Laddningstid: 6 h
    • Antal Växlar: 10 st
    • Strålkastare: Standard LED-strålkastare
    • Bakljus: Integrerad bakljus med bromsljus

    Vikt & Dimensioner

    • Vikt: 24.83 kg
    • Maximal vikt för förare: 140 kg
    • Maximal belastning på bakre rack: 27 kg
    • Hjulstorlek: 29″

    Detaljerad Recension Av Merida eBig Tour 400 EQ

    Merida eBig Tour 400 EQ recension 2

    Design & Konstruktion

    Utformningen och konstruktionen av eBig Tour är en hybrid mellan en mountainbike och en stadscykel. Med en framdel som liknar en mountainbike och en hardtail som ligger närmare en stadscykel är den utformad för att klara av förhållandena för båda typerna av cykling. Denna cykelkategori är lämplig för elektrifiering, eftersom den extra vikten och de potentiellt långa sträckorna gör motorassistans till en spelförändring för en bekväm cykeltur i stället för en tröttsam sådan.

    Ramen är baserad på Meridas eBig Nine mountainbike, där Tour-versionen har en brantare vinkel på toppröret för en mer strömlinjeformad design. Detta innebär att du inte behöver oroa dig för att svänga benet över en lastad bakre packväska, vilket är extra bekvämt för trötta ben, och det är lätt att kliva av vid trafikljus i stadskörning.

    Med en vikt på strax under 25 kg är detta en stor cykel, men placeringen av batteriet i det nedre röret håller vikten balanserad mot cykelns mitt. Med en hjulbas på 1204 mm på den stora ramen och 29-tums hjulen är den också ganska lång - så lång att vi ibland fann oss själva i att backa upp den som en motorcykel för att vända den i trånga utrymmen. Som jämförelse har vår landsvägscykel med stor ram en hjulbas på 1030 mm och mindre hjul.

    eBig Tour ger dock en känsla av soliditet. Systemvikten för cykeln är 140 kg (dvs. cykelvikt plus förarens vikt plus last), vilket ger en medelstor förare gott om utrymme för att ta med sig campingutrustning för övernattningsresor.

    MIK HD-stället på baksidan, som du också kan montera en barnstol på om du vill, är stabilt med stora stänkskärmar i metall för att minska stänk på både fram- och bakhjul. Det bakre racket kan hantera upp till 27 kg, med ett sparkstativ på bakhjulet så att det är mer sannolikt att det håller sig upprätt när det är lastat.

    Integrerade Abus-hjulspärrar och en Lezyne-strålkastare fram och Spanninga-strålkastare bak gör att du inte behöver tänka på att montera lampor. Dessa kommer också att dra från cykelns batteri, som styrs av Shimanos styrenhet på styret. Aluminiumramen är snyggt färdigställd, med internt ledda kablar för att hålla ledningarna snygga på vägen till bakhjulet.

    Motor & Prestation

    Merida eBig Tour 400 EQ är utrustad med Shimano Steps-system. Detta innebär att 630Wh-batteriet är integrerat i nedre röret och täckt så att det är utom synhåll, med en Shimano EP8-motor integrerad i ramen där du normalt skulle ha haft bottenstället.

    Det ger en fantastisk sömlös finish. Vissa elcyklar ser ut som mulor, med det fula batteriet som ett extra bihang på ramen, men här får du en fantastisk finish. Fördelen med Shimano Steps-systemet är att du kan ha en komplett uppsättning växlar också.

    EP8-motorn är Shimanos mest kraftfulla, vilket minskar vikten och ökar vridmomentet jämfört med tidigare motorer, som monterats på denna 2021 års version av eBig Tour. Den kommer att erbjuda 85Nm maximalt vridmoment och tar dig upp till den begränsade hastigheten 15,5mph/25kmh (detta kan skilja sig åt i vissa territorier).

    När du väl har laddat och slagit på - en full laddning tar cirka 6 timmar, men en 50-procentig laddning tar cirka 2,5 timmar - kan du välja mellan fyra nivåer av assistans: avstängd, sedan tre steg. Varje steg påverkar hur mycket kraft motorn tillför din trampning och det påverkar i sin tur räckvidden.

    Räckvidden beror på hur mycket arbete motorn utför och det varierar beroende på förarens vikt, lastvikten, terrängen och hur mycket du anstränger dig med dina egna ben. Det kan innebära att du får 80 miles (129 km) assistans i den lägsta inställningen eller 30 miles (48 km) i den högsta inställningen.

    Det kommer att innebära att du realistiskt sett kan pendla åt båda hållen till jobbet utan att tänka på att ladda, och de flesta kommer att få en dags turkörning utan att behöva tänka på att ladda cykeln.

    För att styra assistansen monteras Shimano SC-E5003-displayen på styret. Denna integrerar knappen för lamporna, men låter dig också flytta assistansen uppåt eller nedåt. Den lilla displayen visar laddningen, hastigheten du kör i, samt låter dig växla mellan räckvidd, kilometerräknare och avstånd.

    Merida eBig Tour 400 EQ recension 3

    Stor Robust & Effektiv Elcykel

    Med dessa 29-tums hjul och Kenda Booster 2.2-tums däck är eBig Tour 400 EQ redo för turer i alla förhållanden. Suntour XCM34-Boost-gaffeln ger upp till 100 mm reseutrymme, med en lättåtkomlig spak för låsning så att du kan göra den mer styv, idealisk för att slå på släta vägar eller ge lite mer dämpning på trasiga ytor.

    Ett brett styr ger en bekväm position, med Meridas Expert TK-sadel. Vi är inte några stora fans av den här sadeln, men den sitter på konventionella skenor så det är lätt att byta till den sadel som passar dig bäst. Körställningen är ganska upprätt, vilket du vill ha för turer, och i allmänhet är allting trevligt och bekvämt.

    Vi har talat om kraft tidigare och växeluppställningen på eBig Tour är utformad för att hjälpa dig att åka uppför nästan allt med en laddad cykel. På grund av motorn får du bara en enda kedjehjul, en Shimano CRE70-B med 34 tänder. Det är ganska litet.

    Det är ett 10-växlat system, där bakre växeln har 11-46 (ja, 46 tänder), vilket innebär ganska stora steg - och den enorma mormorsväxeln ser mer ut som något du skulle hitta på en cirkelsåg. Tanken är förstås att du ska kunna fortsätta trampa, vad som än kommer i din väg.

    Det här är ganska annorlunda för dem som är vana vid växlar utan motor, men det är ganska typiskt för elcyklar och utgör inga verkliga problem, med Shimano Deore deraileur som gärna växlar i hela detta intervall. Vid normal körning på väg kommer du oftast att använda de högsta växlarna, men det är inget problem, såvida du inte verkligen vill skynda dig nerför backen - då kan du upptäcka att du får slut på pedalkraft.

    En av de intressanta sakerna med Shimano Steps-systemet är att du kan vara riktigt lat och inte växla så mycket, utan justera motorn i stället. Det betyder att du kan hålla dig till en hög växel och använda motorkraften för att hjälpa dig att komma upp i fart igen efter att ha stannat vid trafikljus, till exempel, vilket gör det till en lätt tur. Det hela är verkligen smidigt, med nästan omedelbar leverans av kraften så snart du börjar trampa och det är extremt tyst, bara ett lätt surrande från motorn - du märker troligen mer av ljuden från den mekaniska drivlinan än av motorn.

    Det finns hydrauliska Shimano-bromsar för att få dig att stanna snabbt, men ännu viktigare är att se till att du stannar när du åker utför med en lastad cykel.

    Sammanfattningsvis Om Merida eBig Tour 400 EQ

    Meridas eBig Tour 400 EQ är en mycket kraftfull elcykel/mountainbike som har blivit mycket populär under de senaste åren. Den är utrustad med en Shimano SC-E5003-skärm, en Suntour XCM34-Boost-gaffel och Kenda Booster 2,2-tumsdäck. Cykeln har också ett stort styr för komfort och Meridas Expert TK-sadel som sitter på konventionella skenor för enkelt byte. Dessutom har Shimano Steps-systemet är integrerad så att du enkelt kan justera motorns effekt och Shimano Deore deraileur används för att växla i hela dess intervall.

    Den har också hydrauliska Shimano bromsar för snabba stopp, vilket gör den till en mycket pålitlig cykel för långa turer och daglig användning. Dessutom kommer denna kraftfulla elcykel att göra varje uppförsbacke lättare med sin stor mormorväxel. Sammantaget är Merida eBig Tour 400 EQ en fantastisk elcykel/mountainbike som hjälper dig att åka längre och längre än tidigare. 

    Vi hoppas att vårt test har varit givande för dig. Nu är det dags för dig att bege dig ut på vägarna och testa själv.

    John Steen

    John Steen började cykla för över 25 år sedan, och har inte slutat med det sedan dess. Länge har han varit intresserad av klassiska cyklar, men när elcyklar blev allt mer populärt för några år sedan har John fokuserat på det.

    Gillade Du Vad Du Läste?

    Här har du fler bra inlägg:

    Bästa Elcykel Med Mittmotor (2024): Bäst i Test
    Bästa Cykelkorg Till Elcykel (2024): Bäst i Test
    Bästa Elcykel (2024): Bäst i Test