Merida eONE-sixty 800 – Recension

Merida eONE-sixty 800 recension

För 2021 har Merida beslutat att hålla fast vid sin nuvarande eONE-SIXTY-plattform. Istället för att gå tillbaka till ritbordet förlitar sig Merida på den ökade prestandan från Shimanos nyligen uppdaterade EP8-motor, som har fått en effekthöjning bland andra finesser, och bättrar på specifikationerna för att maximera prestandan på leden. 

Merida eONE-SIXTY är en fantastisk elcykel som har varit med i följande av våra bäst i test guider:

  1. Mountainbike Elcyklar - Bäst i Test

Summerad Recension

Merida eONE-SIXTY elektriska mountainbike har en framram i kol som är hållbar och redo för alla typer av terräng. Batteriet har uppgraderats till 630Wh (504Wh för ramar i XS-storlek) och skyddas av Meridas Energy Guard, som är ett mjukt yttre lager och ett strukturellt inre skal. Batteriet är inrymt i det stora nedre röret, som har Thermo Gate-ventilation för kylande luftflöde. Laddningsporten finns ovanför motorn och strömknappen finns på toppröret. Det sluttande toppröret ger en smidig designlinje och förbättrad ståhöjd, medan bakdelen har samma aluminiumkonstruktion som den ursprungliga eONE-SIXTY.

Cykelns geometri är oförändrad med en 65,5 graders huvudvinkel och en 75,5 graders sätesvinkel. Den kompakta EP8-motorn förbättrar rullbarheten och en längre räckvidd på 460 mm erbjuds i den stora storleken. Cykeln har interna ledningar för bromsslangar och växelkablar, ett gaffelstopp för skydd och gummiskydd för en tyst körning.

Shimano EP8-motorn driver cykeln och styrs av en tumskiftesväxel och visas på Shimano SC-EM800-färgskärmen. Cykeln har också en komplett Shimano XT-drivlina, bromsar med fyra kolvar och en Fox DPXII-dämpare för balanserad fjädring. Kassetten 11-52t erbjuder riklig växling för klättring och 203 mm rotorer ger stark bromskraft.

De avslutande komponenterna inkluderar ett 780 mm styr, 40 mm styrstång och Merida lock-on-grepp för komfort och grepp. Den 170mm Merida droppstolpen styrs av en Shimano-spak under styret och var pålitlig under testningen. Hjulen är DT Swiss Spline HX1501 One 30 Boost 29er fram och 27,5 tum bak, med Maxxis Assegai MaxxGrip fram och Minion DHR MaxTerra bakdäck. Den enda kritiken är det integrerade Lezyne-frontljuset, som har en begränsad vinkel och låg effekt och kanske inte är användbart på leden och ökar risken för kollisionsskador.

Sammanfattningsvis kan man säga att Merida eONE-SIXTY elektriska mountainbike har fått betydande uppgraderingar inför 2021, inklusive Shimano-motorn, komponenterna och designen, vilket leder till bättre prestanda.

Merida eONE-sixty 800 recension 1

För- & Nackdelar

FÖRDELAR:

  • Lekfulla nedåtgående egenskaper passar en rad olika spårtyper
  • Kontrollerad kraftöverföring hjälper till vid ambitiös klättring
  • Kraftfull motor med starkt batteri
  • NACKDELAR:

  • Konservativ geometri
  • Dyr modell
  • Elektriska Specifikationer & Funktioner

    • Batteri: 36V, (504Wh)
    • Maxhastighet: 25 km/h
    • Motor: 250w
    • Räckvidd: 50-100 km
    • Laddningstid: 4 h
    • Antal Växlar: 11 st
    • Strålkastare: Standard LED-strålkastare
    • Bakljus: Integrerad bakljus med bromsljus

    Vikt & Dimensioner

    • Vikt: 22.98 kg
    • Maximal vikt för förare: 140 kg
    • Maximal belastning på bakre rack: 24 kg
    • Hjulstorlek: 27.5″

    Detaljerad Recension Av Merida eONE-SIXTY 800

    Merida eONE-sixty 800 recension 2

    Design & Konstruktion

    Merida har behållit samma ramkonstruktion som den tidigare eONE-SIXTY, med en robust kolfront som ser ut att vara redo att ta sig an vilken terräng som helst. Huvudröret har Thermo Gate-ventilering för att ge kylande luft till det stora nedre röret, som rymmer batteriet. Batteriet är nu 630Wh (504Wh i ramar i storlek XS) och skyddas av Meridas Energy Guard, en kombination av ett mjukt yttre lager och ett strukturellt inre hölje. Påslagsbrytaren är bekvämt placerad på toppröret och laddningsporten finns ovanför motorn nära det nedre stötdämparfästet. Det sluttande toppröret skapar en smidig designlinje och ger förbättrad ståhöjd. Bakre delen förblir samma aluminiumkonstruktion, en populär funktion från den ursprungliga eONE-SIXTY.

    Cykelns geometri är oförändrad med en 65,5 graders huvudvinkel och en 75,5 graders sätesvinkel. Bottenfästet är fortfarande 17,5 mm, men rullningsfriheten har förbättrats tack vare den kompakta EP8-motorn. Den här gången har man valt en stor storlek för en längre räckvidd på 460 mm. Ryttare kan välja en storlek upp eller ner beroende på deras föredragna åkegenskaper.

    Intern styrning av bromsslangar och växelkablar genom Thermo Gate-ventilerna och snygg kabelhantering i styret och headsetlocket bidrar till cykelns rena utseende. Ett gaffelstopp förhindrar överrotation och skyddar ramen. Kedjestången och nedre röret är skyddade med gummipansar, vilket gör cykeln mycket tyst att cykla.

    Motor & Tillverkning

    Shimano EP8-motorn driver eONE-SIXTY och är kopplad till ett 630Wh-batteri. Motorns lägesstyrning hanteras med en tummen växel och visas på Shimano SC-EM800 färgskärm för enkel övervakning. Den kompakta konstruktionen minimerar utrymmet på styret och minskar skador vid kollisioner.

    Merida har gjort några betydande uppgraderingar av cykelns komponenter. Fox 36:orna har bytts ut mot Fox 38mm stannioned 38 Elite eMTB+ gafflar och Maxxis DoubleDown-däck. Cykeln är också utrustad med en Fox DPXII-dämpare för balanserad fjädring och en komplett Shimano XT-drivlina och fyrakolvsbromsar för tillförlitlig prestanda. Kassetten 11-52t erbjuder riklig växling för klättring och 203 mm stora rotorer ger stark bromsning.

    Expert-kitets avslutande komponenter inkluderar ett 780 mm styr, 40 mm styrstång och Merida lock-on-grepp för komfort och grepp. Den 170mm Merida droppstolpen var pålitlig under testningen och styrs av en Shimano spak under styret.

    DT Swiss Spline HX1501 One 30 Boost 29er fram- och 27,5 tum bakhjul har en innerdiameter på 30 mm och rymmer Maxxis Assegai MaxxGrip fram och Minion DHR MaxTerra bakdäck på 2,5 tum. Den enda kritiken är det integrerade Lezyne-frontljuset, som har en begränsad vinkel och låg effekt och kanske inte är användbart på leden. Det ökar också risken för skador vid en krock.

    Merida eONE-sixty 800 recension 3

    Prestation

    Den stora uppdateringen av Shimano-motorn för 2021 är orsaken till de flesta förbättringarna i EP8 jämfört med föregående modell. Klättringen förbättras tack vare den kontrollerade kraftöverföringen, som kompletterar mjuka pedalslag. Den ökade kraften och känsligheten bidrar till att upprätthålla en korrekt viktfördelning i branta lutningar, men den långa hjulbasen och det begränsade styrspelet gör det svårt för vissa klättringar.

    Shimano EP8-motorn ger en naturlig och förutsägbar trampupplevelse, med en märkbar kraftavstängning vid assistanshastighetsgränsen (orsakad av DoubleDown-däcken). Motorn har också 36 % mindre luftmotstånd när man förlitar sig på mänsklig kraft. EP8 är lättare och tystare än den tidigare STEPS E8000. Med ett större batteri och en effektivare motor kan du förvänta dig längre turer.

    Räckvidden är ungefär densamma, men den kan variera beroende på väderförhållanden. Cykelns specifikationer är också förbättrade, med en Fox 38-gaffel och Double Down-däck för bättre grepp och kontroll. Nackdelen är den ökade vikten (1 kg mer än den tidigare modellen). eONE-SIXTY är lämplig för en dynamisk förare som kan använda kroppsvikten för att manövrera cykeln.

    Den är fortfarande smidig, men den extra vikten gör att den känns mer planterad. Mulletuppställningen kan liva upp hanteringen, men den superstyva framdelen är bäst för att ladda hårt och snabbt över hinder. 29er-hjulet med den megagripiga Assegai krymper hinder, men det bakre 27,5-tums hjulet kan ibland orsaka problem.

    Kompromissen för ökad smidighet på snävare stigar är värd det för de flesta cyklister.

    Sammanfattningsvis Om Merida eONE-SIXTY 800

    Merida eONE-SIXTY 900E är en kapabel och pålitlig mountainbike. Shimano EP8-motorn och 630Wh-batteriet ger tillräckligt med kraft för långa turer, medan Fox 38-gaffeln och Maxxis Double Down-däcken ger gott om grepp och kontroll. 

    Cykelns vikt gör den mer lämplig för dynamiska cyklister som kan använda kroppsvikt för att ta sig fram på stigarna. Nackdelen är att det integrerade Lezyne-frontljuset inte är särskilt starkt eller justerbart. Men på det hela taget är det ett utmärkt alternativ för spårskräpande nöjen.

    John Steen

    John Steen började cykla för över 25 år sedan, och har inte slutat med det sedan dess. Länge har han varit intresserad av klassiska cyklar, men när elcyklar blev allt mer populärt för några år sedan har John fokuserat på det.

    Gillade Du Vad Du Läste?

    Här har du fler bra inlägg:

    Bästa Elcykel Med Mittmotor (2024): Bäst i Test
    Bästa Cykelkorg Till Elcykel (2024): Bäst i Test
    Bästa Elcykel (2024): Bäst i Test