Rad Power Bikes RadRover 6 – Recension

Rad Power Bikes RadRover 6 recension elcykelkortet

Rad Power Bikes RadRover 6 Plus är en elcykel med feta däck av klass 2 som är utformad för asfalterade och oasfalterade turer och pendling. RadRover 6 har tillräckligt med kraft för att trivas i en stad med branta backar och tillräckligt med komfort för att njuta av din kvällstur.

RadRover 6 Plus håller fast vid sina klassiska Rover-rötter samtidigt som den tar med sig några nya klockor och visselpipor till bordet. När vi började granska RadRover 6 Plus märkte vi några stora förändringar direkt ur lådan. Från den nya dubbla displayen till det integrerade batteripaketet var utvecklingen av RadRover uppenbar. Rad hävdar att deras RadRover 6 Plus är "den största utvecklingen i RadRovers historia".

Rad Power Bikes RadRover 6 Plus är en fantastisk elcykel som har varit med i följande av våra bäst i test guider:

  1. Elcyklar - Bäst i Test
  2. Fatbike Elcyklar - Bäst i Test

Summerad Recension

Rad Power Bikes flaggskeppsmodell, RadRover 6 Plus, bevisade sitt värde och sin kapacitet för oss under hela vår tid på den. Jag var verkligen imponerad av batteriets och motorns prestanda, så mycket att den är en seriös utmanare till en av de bästa elcyklarna man kan köpa för pengar.

Även om batteripaketet kanske har samma kapacitet som de tidigare Rovers ser det mycket bättre ut. Det var mycket lättare att ta bort och byta ut batteripaketet än på tidigare modeller. Motorns avstämning var märkbart mjukare än på tidigare modeller, det kändes verkligen som om motorns inkoppling var synkroniserad med mina tramptag; något som inte kan sägas om alla bakhjulsdrivna elcyklar.

Det är tydligt att mycket tankeprocess och utveckling har lagts ner på RadRover 6. Från det nämnda motorengagemanget till den mindre styrenheten och den dubbla displayen är det uppenbart att Rad Power Bikes ägnade mycket tid åt att göra RadRover 6 till en standardsättare i den fat-tire e-bike världen.

Rover är uppbyggd på ett sådant sätt att den är extremt mångsidig. Den är inte bra för en viss typ av konsument, den är bra för många av dem. Det beror främst på det sätt på vilket Rad lyckades skapa en bekväm, men ändå kapabel fat-tire e-bike. Ta till exempel det 700 mm breda, 4 tum höga höjningshandtaget. Bredden på styret är bra för stabilitet och kontroll medan den 4-tums höga höjningen gör att cyklisterna kan sitta mer upprätt; vilket resulterar i en bekvämare och roligare körning.

RadRover 6:s lackering var också mycket lätt att se på, och när jag väl hade listat ut att Rover kan backa upp sitt utseende med sin prestanda. Den nuvarande konkurrensen inom cykelbranschen tvingar företagen att alltid vara på topp. RadRover 6 är produkten av detta hårda arbete.

Rad Power Bikes RadRover 6 recension 1

För- & Nackdelar

FÖRDELAR:

  • Rovers 750W-motor har en mycket smidig inkoppling och en förutsägbar effekt.
  • Den dubbla displayen ser inte bara häftig ut, utan gör också att föraren kan se mer data utan att behöva cykla genom en enskild display.
  • RadRover 6 Plus åker mycket mjukt över de flesta terrängformer. De feta däcken och den fjädrande gaffeln absorberar en hel del vibrationer och chatter innan de når föraren.
  • Rad Power Bikes sjätte tolkning av RadRover är den mest visuellt tilltalande Rover hittills.
  • Det halvintegrerade batteripaketet är mycket lätt att ta in och ut ur cykeln.

NACKDELAR:

  • Den sekundära displayen är lite svag att se när du åker på en ljus solig dag.
  • Den över baren placerade växelspaken passar inte så bra in i cykelns tema, vi anser att en växelspak under baren inte bara skulle förbättra det visuella utseendet utan även växlingsergonomin.

Elektriska Specifikationer & Funktioner

  • Batteri: 48V, 14Ah (672Wh)
  • Display: LCD-display med hastighetsmätare, vägmätare, körsträcka, PAS-nivå med mera
  • Motor: 750 W borstlös, geared navmotor
  • Strålkastare: Standard LED-strålkastare
  • Bakljus: Integrerad bakljus med bromsljus
  • Räckvidd: 40-70 km
  • Gaspedal: Halva vridgasen, grepp vridning, höger sida

Vikt & Dimensioner

  • Vikt: 28 kg
  • Systemvikt: 125 kg
  • Maximal belastning på bakre rack: 22 kg
  • Hjulstorlek: 26"

Detaljerad Recension Av Rad Power Bikes RadRover 6 Plus

Rad Power Bikes RadRover 6 recension 2

Översikt Av Elektriska komponenter

RadRover 6 Plus har en 750 W-motor med växelnav som ger jämn och konsekvent prestanda. Motorn klarar snabb acceleration och hög effekt, men den är kalibrerad för säkra accelerationsnivåer. Den har tillräckligt med vridmoment för att klara av branta backar och förhindra trötthet hos föraren. Under ett backtest presterade motorn bra och gav bara ifrån sig ett svagt "surrande" ljud vid höga hastigheter. Batteriet på 48 V, 14 Ah är integrerat i cykelns underrede och räckte 28,47 mil med en genomsnittshastighet på 18,3 mph vid ett test av maximal pedalassistans räckvidd. RadRover 6 Plus är en klass 2-cykel med 5 nivåer av pedalassistans, där varje nivå ger mer kraft än den föregående nivån, och ett gasreglage som har liknande prestanda som pedalassistansnivå 3. Cykeln är utrustad med två LCD-skärmar, varav den ena visar hastighet, körsträcka, körsträcka och levande wattförbrukning, och den andra visar batteritid och pedalassistansnivå. Den sekundära displayen är dock inte lika ljusstark och har röriga kablar bakom sig.

Översikt Av Prestation

På Elcykelkortet utvärderar vi batteriernas räckvidd för elcyklar genom två tester - en i högsta pedalassistansläge och en i lägsta. Vårt senaste test av RadRover 6 Plus, en elcykel av klass 2, visade att den kan upprätthålla batteritiden under en hygglig tid. I testet med högsta pedalassistans nådde cykeln 28,47 mil i en genomsnittshastighet på 18,3 mph innan strömmen tog slut. Testcyklisten uppnådde också en räckvidd på 50,49 mil i den lägsta inställningen för pedalassistans.

Vi utförde också ett kretsloppstest för att fastställa cykelns effektkurva och skillnaden mellan var och en av de fem pedalassistansnivåerna. 750 W-motorn på RadRover 6 Plus bibehöll en hög klass 2-hastighet i de tre högsta pedalassistansnivåerna.

Dessutom utförde vi ett backtest för att fastställa cykelns förmåga att ta sig an branta lutningar. Cykeln nådde toppen av en kvarts mils backe med en lutning på 12 till 15 % på 1:24 med maximal pedalassistans och 1:48 med enbart gaspedal, med en genomsnittlig hastighet på 12,9 mph respektive 10 mph - imponerande resultat för RadRover 6 Plus.

Rad Power Bikes RadRover 6 recension 3

Bekvämlighet & Handling

Hanteringen av RadRover 6 Plus prioriterar stabilitet. Under mina turer, både på och utanför vägen, gav den fjädrande gaffeln och de feta däcken en balanserad och bekväm upplevelse, nästan som att sväva över grov terräng. Det 700 mm långa styret, bredare än genomsnittet, bidrog till stabiliteten och kontrollen över cykeln, vilket var avgörande med tanke på dess vikt och terrängegenskaper. Kenda Juggernaut-däcken, som är 4 tum breda och punkteringsbeständiga, förbättrade cykelns terrängegenskaper.

RadRover 6 Plus har en balans mellan sportig hantering och komfort för alla cyklister. Det 4-tums höjda styret ger en upprätt körställning, lämplig för pendling och cruising, och det ergonomiska sätet är mjukt och fördelar vikten jämnt för en bekväm körning. Sadelns form och stoppning behåller sin form bra på långa turer. Den övergripande geometrin hos RadRover 6 Plus kombinerar alla komfortfokuserade komponenter sömlöst och effektivt.

Sammanfattningsvis Om Rad Power Bikes RadRover 6 Plus

Rad Power Bikes RadRover 6 Plus är en kraftfull, mångsidig och pålitlig elcykel med feta däck som utmärker sig både i terräng och på väg. 6 Plus har en högkvalitativ 500W direktdriven bakre navmotor med en imponerande topphastighet på 20mph och upp till 45 mils räckvidd på pedelec-läge.

Den bekväma upprättstående körställningen med 700 mm styret och det 4-tums förhöjda sätet gör den här cykeln perfekt för alla typer av cyklister. RadRover 6 Plus har också en imponerande batteridesign som är lätt att använda och ta bort, samt en förbättrad motoravstämning med mjukare inkoppling än tidigare modeller. Slutligen har den vackra färgningen avrundar paketet perfekt.

På det hela taget är RadRover 6 Plus en utmärkt allround elcykel som inte kommer att svika dig oavsett vilken typ av terräng du åker i.

John Steen

John Steen började cykla för över 25 år sedan, och har inte slutat med det sedan dess. Länge har han varit intresserad av klassiska cyklar, men när elcyklar blev allt mer populärt för några år sedan har John fokuserat på det.

Gillade Du Vad Du Läste?

Här har du fler bra inlägg:

Bästa Elcykel Med Mittmotor (2024): Bäst i Test
Bästa Cykelkorg Till Elcykel (2024): Bäst i Test
Bästa Elcykel (2024): Bäst i Test